Montaż

Krata geoSYSTEM F40 dedykowana jest do wzmocnienia trawiastych nawierzchni tymczasowych miejsc postojowych, placów rekreacyjnych, trawnika w ogrodzie.

Kratka geoSYSTEM F40 dzięki konstrukcji plastra miodu ma wytrzymałość 350 ton/mkw. Jej zaletą jest możliwość montażu w dwojaki sposób: klasycznie lub zabudowaną stroną do góry, wciskając w istniejący trawnik za pomocą walca drogowego. Podczas montażu ważne jest, którą stroną jest instalowana kratka.

OGÓLNE ZALECENIA MONTAŻU

Sposób montażu kraty należy dostosować do istniejących warunków gruntowych oraz przeznaczenia nawierzchni.

W przypadku gruntów nieprzepuszczalnych, zbyt miękkich, gliniastych konieczne jest zerwanie murawy, wykonanie wodoprzepuszczalnej podbudowy z tłucznia, zasypania ułożonej kraty dobrej jakości ziemią i wysianie trawy. Wysokość podbudowy musi być dostosowana do lokalnych warunków gruntowych.

W wielu przypadkach możliwy jest montaż kraty poprzez wciśnięcie jej bezpośrednio w murawę. Montaż w tej formie należy przeprowadzić wczesną wiosną lub późnym latem, gdyż trawa musi zregenerować się przed zimą. Nie należy montować krat podczas upałów, ze względu na trudne warunki dla trawy.

Przed przystąpieniem do prac, należy określić nośność nawierzchni oraz ustalić czy dany sposób montażu polepszy nośność gruntu czy należy wykonać podbudowę. 

MONTAŻ PRZEZ WBICIE WALCEM

  • Przed wbijaniem kraty, trawnik można zwertykulować na głębokość 4-6 cm co ułatwi montaż kraty oraz go zregeneruje. Pracę wertykulatorem wykonujemy późną wiosną (temperatura w ciągu dnia powyżej +10°C)  lub wczesną jesienią. Przed zabiegiem glebę należy nawodnić, po czym (jak wszystko obeschnie) skosić trawnik.
  • Trawę należy skosić na minimalną wysokość. Nie należy zostawiać resztek skoszonej trawy w miejscu wzmacnianym kratą.
  • Nierówności terenu powinny zostać zniwelowane poprzez zasypanie ich humusem lub mieszanką piasku i ziemi (w proporcji 20:80).
  • Należy unikać montażu w suchych lub bardzo mokrych, błotnistych warunkach, jednakże podłoże powinno być miękkie, co ułatwi wbijanie kraty.
  • Jeśli nawierzchnia w dniu montażu jest zbyt sucha, twarda należy ją obficie podlać wodą.

MONTAŻ KROK PO KROKU

1. Wyznacz obszar montażu kraty poprzez rozpięcie sznurka poziomującego wzdłuż dwóch boków.

  • Jeśli krata jest montowana przy elementach stałych jak nawierzchnia asfaltowa, betonowy krawężnik, latarnia, studzienka – należy zachować odstęp co najmniej 3 cm. Dylatacja jest niezbędna ze względu na właściwości tworzywa, które latem rozpręża się, a zimą kurczy.
  • Kratki można przycinać szlifierką kątową lub sekatorem.

2. Układanie kratek rozpoczynamy od narożnika. Zaczepy pierwszej kratki wyznaczają kierunek układania kolejnych. Linia kratek musi się pokrywać z linią sznurka poziomującego.

  • Jeśli wzmacniamy miejsca parkingowe przy utwardzonej drodze, to kraty należy układać równolegle do drogi, z zachowaniem 5 cm dylatacji.

3. Układamy na trawie rząd kratek o szerokości 3 metrów, długości maksymalnie 5 metrów.

4. Do wbijania krat należy użyć walca budowlanego – najlepiej tandemowego o ciężarze 6-10 ton

5. Walcowanie rozpoczynamy prostopadle do rzędu krat – należy wjechać do przodu na 2 metry, wycofać się i czynność powtórzyć.

  • Linia łączenia krat nie może być na równi z linią bębna.
  • Bęben walca musi zawsze wjeżdżać na wprost linii kratek – przy wjeżdżaniu pod kątem może uszkodzić kraty.

6. Następnie należy przesunąć walec na kolejną szerokość i powtórzyć czynność.

7. Po wbiciu dwóch rzędów na całej szerokości dokładamy kolejne 2 pasy i powtarzamy czynność pozostawiając zawsze ostatni rząd niewbity.

8. Przed walcem nie należy układać więcej niż 3 rzędy krat (ok 3 mb), w przeciwnym razie podczas walcowania kraty mogą falować, co utrudnia dalszy montaż.

Ułóż pas o szerokości 3 m, długości 5 m.
Wbij walcem dwa pierwsze rzędy.

Dołóż kolejne dwa pasy, wbij walcem, ostatniego rzędu nie walcuj.

Kontynuuj montaż krat przez dodawanie kolejnych rzędów i walcowanie ich.

UŻYTKOWANIE

  • Aby zapewnić właściwą nośność nawierzchni, kratka  musi być całkowicie wbita w podłoże. Nierównomiernie ubity teren może prowadzić do tworzenia się kolein, kałuż.
  • W ciągu pierwszych kilku tygodni po montażu kraty, należy regularnie sprawdzać czy nawierzchnia pozostaje równa i całkowicie osadzona w powierzchni, szczególnie w miejscach, gdzie jest mało trawy, po mrozie lub bardzo wysokich temperaturach.
  • Jeśli kraty wyszły do góry można ponownie je zagęścić walcem. Z czasem, gdy trawa zarośnie kraty, nawierzchnia zwiąże się z podłożem, co powinno zapobiec dalszemu ruchowi i zapewni lepszą stabilność i nośność.
  • Zaleca się, aby nawierzchnia raz w roku, najlepiej po okresie zimowym, była ponownie zagęszczona walcem. 
  • Trawiaste nawierzchnie z kratą geoSYSTEM należy regularnie kosić. Jeśli resztki trawy nie zostaną zebrane, z czasem warstwa ziemi i materii roślinnej może stopniowo narastać na powierzchni krat.
  • W celu utrzymania równej powierzchni, nadmiar resztek należy usunąć przez ręczne zeskrobanie szpadlem lub z większych obszarów mechanicznie za pomocą zgarniaczy rolniczych.
  • W przypadku powstania zapadlisk, dziur należy zdemontować kraty poprzez wycięcie ich, wykorytować ziemię, nasypać około 10 cm tłucznia, zawibrować, rozsypać piasek podsypkowy i na tym ponownie ułożyć kratę – wypełnić ją ziemią i obsiać trawą.  W skrajnych przypadkach należy rozważyć dodatkowy drenaż.

Wybrałeś produkt – zapraszamy na zakupy

Przejdź do sklepu i złóż zamówienie. Jeśli nie jesteś pewny czy dobrze wybrałeś skontaktuj się z nami.

Sklep

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.