Montaż

Nawierzchnia z krat geoSYSTEM wypełniona kamieniem świetnie sprawdza się na przydomowych parkingach, wjazdach do garażu, a także w miejscach użyteczności publicznej jak parkingi przed sklepem czy wewnętrzne drogi w firmie, place magazynowe.

Rodzaj kraty dobieramy w zależności od częstotliwości ruchu:

Stabilność nawierzchni oraz odporność na działanie obciążenia gwarantuje odpowiednio wykonana podbudowa.

Rodzaj podbudowy powinien być zgodny z drogowymi normami budowlanymi, które określają klasy, warunki korzystania z gruntów oraz sposoby ich zagęszczenia w celu uzyskania właściwej nośności.

Warstwa nośna i wyrównująca musi być zagęszczona mechanicznie. Właściwie wykonana podbudowa daje pewność, iż kratki nie uszkodzą się pod kołami samochodów, a na drodze nie będą tworzyły się doły i koleiny.

Pod kratami należy wykonać wodoprzepuszczalną podbudowę z klińca. Jej wysokość zależy od przeznaczenia nawierzchni, częstotliwości ruchu oraz warunków regionalnych. Gwarantuje stabilność kratek i odporność na obciążenia. Zapobiega tworzeniu się kolein. Na gruntach mniej przepuszczalnych (np. glina) powinna być głębsza o ok. 20 cm.

Zalecana wysokość podbudowy (przy twardym gruncie) odpowiednio do przeznaczenia

Warstwy podbudowy pod eko kratką wypełnioną kamieniem

Jakie kruszywo wybrać do wykonania podbudowy?

Warstwę nośną zalecamy wykonać z tłucznia frakcji 32-63 mm. Jest to kruszywo najczęściej stosowane do wykonania podbudowy w głębszych warstwach. Otrzymywane jest w wyniku mechanicznego rozdrobnienia skał magmowych, metamorficznych lub osadowych. Ma szerokie zastosowanie w budownictwie i kolejnictwie, wykorzystywane do podbudowy nawierzchni drogowych, budowy i formowania korpusów ciągów komunikacyjnych, stabilizacji gruntów, umocnienia rowów odwadniających, również jako materiał drenażowy przy niwelacji terenów nawodnionych i bardzo podmokłych.

Warstwę drenażową najlepiej wykonać z kruszywa łamanego frakcji 0-31,5 mm. Tę frakcję nazywa się także klińcem. Uzyskiwane jest w wyniku mechanicznej obróbki nazywanej łamaniem – rozdrobnione do rozmiarów między 4 a 31,5 mm. Do produkcji stosuje się najczęściej dolomity. Charakteryzuje się bardzo wysoką odpornością na warunki atmosferyczne, wysokie i niskie temperatury oraz opady deszczu i śniegu. Niska nasiąkliwość sprawia, że nie pęka w wyniku zamarzania zawartości wody.

Jako wyrównanie rekomendujemy warstwę z piasku podsypkowego frakcji 0-2 mm, który idealnie nadaje się na podbudowę pod kratkę ażurową, płyty drogowe, wyrównanie terenu czy obsypanie fundamentów lub budowę nasypów. Piasek posiada dobre parametry zagęszczające oraz wysoką wodoprzepuszczalność.

Czym wypełnić eko kratki?

Kraty należy wypełnić kruszywem łamanym samoklinującym o frakcji 8-16 mm.

Najlepsze są kruszywa dekoracyjne o ostrych kształtach.
Zbyt drobna frakcja (2-8 mm), o obłych kształtach, może wpadać pod kratkę i unosić ją do góry. Z kolei wyższa frakcja (16-22 mm) nie zaklinuje się właściwie w kratce i może powodować przemieszczanie się kruszywa po nawierzchni.

Ile kosztuje materiał potrzebny do wykonania miejsca parkingowego wypełnionego bazaltem?

Dla użytku przydomowego, dla auta osobowego można wykonać podbudowę o grubości 20 cm i zastosować kratkę geoSYSTEM G25.
Przybliżony koszt dla miejsca parkingowego o wymiarach 3×5 m:
kratka geoSYSTEM G25 (wysokość kratki 2,5 cm) – 15 m2 x 54 zł = 810 zł
wypełnienie kratki bazaltem
15 m2 x 0,025 m x 0,88 (powierzchni wolna) = 0,33 m3
1 m3 bazaltu waży około 1,7 t | 0,33 m3 x 1,7 t = 0,561 t
1 t bazaltu 8-16 mm kosztuje około 230 zł | 0,561 t x 230 zł = 129,03 zł
piasek podsypkowy – 3 cm
15 m2 x 0,03 m = 0,45 m3
1 m3 piasku waży około 1,6 t | 0,45 m3 x 1,6 t= 0,72 t
1 t piasku kosztuje około 15 zł | 0,72 t x 15 zł = 10,80 zł
warstwa drenażowa – 10 cm klińca 0-31,5 mm
15 m2 x 0,1 m=1,5 m3
1 m3 klińca waży około 1,7 t | 1,5 m3 x 1,7 t = 2,55 t
1 t klińca kosztuje około 55 zł | 2,55 t x 55 zł = 140,25 zł
warstwa nośna – 10 cm tłucznia 31,5-63 mm
15 m2 x 0,1 m = 1,5 m3
1 m3 tłucznia waży koło 1,7 t | 1,5 m3 x 1,7 t = 2,55 t
1 t tłucznia kosztuje około 55 zł | 2,55 t x 55 zł = 140,25 zł
Razem: 1230,33 zł

Koszt materiałów do wykonania miejsca parkingowego o powierzchni 15 mkw wypełnionego bazaltem kosztuje około 1230 zł.

Montaż kratek krok po kroku

Kratki należy montować przy temperaturze zewnętrznej co najmniej +5°C.
Oznacza to, że minimalna temperatura w ciągu doby to +5°C. Nie zalecamy montażu w sytuacji, gdy np. w nocy temperatura spada poniżej 0°C, a w ciągu dnia termometry wskazują np. +8°C.
Jeśli kraty montowane są przy dużych wahaniach temperatury (>10°C), to należy je wypełnić natychmiast po montażu.

Wskazówki

  • Warstwy podbudowy zależą od przeznaczenia nawierzchni, częstotliwości użytkowania, rodzaju wypełnienia. Na gruntach mniej przepuszczalnych (np. glina) zaleca się podbudowę o ok. 20 cm głębszą
  • Krawędź najazdu nawierzchni geoSYSTEM jest narażona na uszkodzenia, w związku z czym warto zastosować betonowe obrzeże.
  • Przy wytyczaniu powierzchni o zróżnicowanym kształcie, przycinaniu kraty, brzeg wykopu można zabezpieczyć obrzeżami geoBORD, utrzymując odległość elementów ok 3 cm od obrzeża.
  • Eko kraty wykonane są z tworzywa, które rozszerza się przy wyższych temperaturach, kurczy przy niskich. Ze względu na możliwą niestabilność wymiarów +/-3% może wystąpić problem przy ich łączeniu. Zaleca się mieszanie materiału z kilku palet jednocześnie. Duże wymiary kratek należy mieszać ze średnimi, średnie z małymi.
  • Ze względu na właściwości tworzywa należy zachować dylatację +3% między kratką, a inną nawierzchnią lub obiektem montowanym do podłoża jak np. słupek parkingowy
  • Ścianki kratki muszą być całkowicie zasypane kamieniem lub zarośnięte trawą. Nie powinny wystawać puste, gdyż mogą zostać uszkodzone.
  • Układanie kratek zaczynamy od narożnika i łączymy za pomocą zaczepów. Kratki można przycinać szlifierką kątową lub sekatorem.
  • Przy większych nawierzchniach należy zastosować dylatację – co 10 metrów zastosować odstęp ok 5-8 cm między kratkami. Dylatacja zapobiega wybrzuszaniu kratek przy zmianie temperatur zewnętrznych.
  • Kratki należy montować przy temperaturze zewnętrznej co najmniej +5°C.
    Oznacza to, że minimalna temperatura w ciągu doby to +5°C. Nie zalecamy montażu w sytuacji, gdy np. w nocy temperatura spada poniżej 0°C, a w ciągu dnia termometry wskazują np. +8°C.
    Jeśli kraty montowane są przy dużych wahaniach temperatury (>10°C), to należy je wypełnić natychmiast po montażu.
  • Kraty wypełnione kamieniem są wygodne w eksploatacji, nie wymagają konserwacji, zimą nie ma potrzeby odśnieżania

Unikaj błędów

Błędne wypełnienie geoSYSTEM

Ścianki kratki muszą być zawsze całkowicie zasypane kamieniem lub zarośnięte trawą. Nie powinny wystawać puste, gdyż mogą zostać uszkodzone mechanicznie.

W przypadku wytyczania powierzchni o zróżnicowanym kształcie, brzegi wykopu można zabezpieczyć obrzeżami np. z tworzywa geoBORDER. Przy ruchu kołowym obrzeżami betonowymi. Kraty należy układać w odległości ok. 3 cm od obrzeża.

Tworzywo pod wpływem temperatury kurczy się lub rozszerza. Należy zapewnić dylatację aby kratki miały miejsce na rozszerzenie. W tym celu należy zachować co najmniej 3-5 cm odstępu między krawędzią kratek, a krawężnikiem lub inną nawierzchnią (dotyczy również elementów typu słupek, znak drogowy)

brak dylatacji przy montazu ekokratki

Wybrałeś produkt – zapraszamy na zakupy

Przejdź do sklepu i złóż zamówienie. Jeśli nie jesteś pewny czy dobrze wybrałeś skontaktuj się z nami.

Sklep