Montaż

Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych koniom warunków wymaga zastosowania ekologicznych materiałów. Padoki, ujeżdżalnie czy stajnie można wyłożyć kratkami geoSYSTEM.

Aby nawierzchnia służyła na długie lata należy zastosować się do niniejszej instrukcji. Właściwe przygotowania podłoża, montaż oraz użytkowanie według zaleceń gwarantują trwałość i stabilność nawierzchni.

Jak przygotować podbudowę i zamontować kratki?

Zanim wykonanie podbudowy się rozpocznie, należy rozważyć, czy instalacja będzie odbywać się nad poziomem gruntu czy na równi. Oba rozwiązania mają swoje zalety:

  • Montaż nad poziomem gruntu pozwala niewątpliwie zaoszczędzić czas. Nie trzeba wówczas robić wykopu. Nie jest konieczne użycie specjalistycznego sprzętu, dzięki czemu wykonanie nawierzchni można wykonać samodzielnie. Padoki, wybiegi, otwarte stajnie czy ujeżdżalnie wykonane nad poziomem gruntu są praktyczne. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest doskonałe odprowadzanie wody.
  • Montaż na równi z poziomem gruntu jest typowym sposobem budowania. Aby rozpocząć wykonanie podbudowy niezbędne jest wybranie gruntu na głębokość przeznaczoną do wykonania podbudowy. Wskazane jest wykonanie bocznego system odprowadzania wody. Zainstalowanie kratek w ten sposób jest bardziej estetyczne, gdyż nawierzchnia „wtapia” się w otoczenie i harmonijnie z nim współgra.

Standardowo podbudowa powinna mieć około 35 cm. Poniżej zostały szczegółowo scharakteryzowane poszczególne warstwy.

1. Podłoże.

Grunt rodzimy zalecamy ze spadkiem 1,5 –3%, nie powinien posiadać zagłębień. Jeśli teren jest gliniasty, to podbudowa powinna być pogłębiona o około 20 cm. W zależności od nośności gruntu, nawierzchnię należy zdjąć, wyrównać walcem lub zagęścić.

2. Warstwa separacyjna.

Zastosowanie geowłókniny zapobiega mieszaniu się warstw, jak również przyczynia się do stabilizacji całej podbudowy. Najlepiej sprawdzi się geowłóknina o masie powierzchniowej powyżej 100g/mkw (np. DuPont Typar SF49). W szczególności zalecane jest zastosowanie tej warstwy na gruncie gliniastym.

3. Warstwa nośna.

Ta warstwa jest odpowiedzialna za przenoszenie obciążeń. Jej grubość powinna mieć 30 cm. Zaleca się wykonanie jej z tłucznia frakcji 5-32 mm lub 32-63 mm. Odpowiednia mieszanka kruszywa łamanego zapewnia doskonałe warunki drenażowe, a co za tym idzie, woda opadowa jest odprowadzana do gruntu. Na powierzchni nie będą tworzyły się kałuże. Na tym etapie można zredukować spadek terenu do 1-1,5%. Całość po wyrównaniu należy zagęścić walcem lub wibratorem powierzchniowym.

4. Warstwa wyrównująca.

Na warstwie tłucznia należy ułożyć 5 cm żwiru lub grysu. Zalecane frakcje to 2-5 lub 2-8 mm. Warstwa ta ma zadanie wyrównać nawierzchnię. Nie trzeba zagęszczać jej mechanicznie.

5. Eko kratka.

Na warstwie wyrównującej układamy kratki geoSYSTEM  G4 | G40 | F40 | S60 lub G4 max.

6. Wypełnienie.

W zależności od przeznaczenia kratki wypełniamy piaskiem, żwirem lub grysem.

piasek płukany
frakcja 4 mm
padoki,
małe wybiegi,
otwarte stajnie

grys lub żwir
frakcja 2-5 mm lub 2-8 mm
ujeżdżalnie
duże wybiegi
karuzele

SCHEMAT PRZEKROJU WARSTW

WARSTWA WIERZCHNIA

Naniesienie warstwy piasku bezpośrednio na kratki jest niezbędne do właściwej eksploatacji. W zależności od przeznaczenia nawierzchni warstwa różni się grubością. Na miejsca, gdzie konie poruszają się wyłącznie stępem należy nanieść około 3 cm piasku płukanego. W miarę użytkowania nawierzchni piasek będzie opadał – należy go uzupełniać. Wybiegi, karuzele czy ujeżdżalnie wymagają grubszej warstwy – około 15 cm.

GRUBOŚĆ WARSTWY WIERZCHNIEJ WG ZASTOSOWANIA

padoki
małe wybiegi
otwarte stajnie

gr. 3 cm
piasek płukany
frakcja 4 mm

ujeżdżalnie
duże wybiegi
karuzele

gr. 10-15 cm
mieszanka piasku kwarcowego
i włókien poliestrowych (10-20%)

Warstwa wierzchnia zapewnia właściwą elastyczność, chroniąc stawy, ścięgna i mięśnie koni. Pomaga dłużej utrzymać wilgotność podłoża ograniczając pylenie.

MONTAŻ KRATEK

  1. Rozpocznij od narożnika, kratki układaj rzędami. Zaczepy wyznaczają kierunek układania.

2. Kratki połącz zaczepami, dociśnij nogą lub dobij młotkiem gumowym.

3. W razie potrzeby kratki możesz dociąć gumówką lub brzeszczotem
i dopasować.

4. Zachowaj odstęp między krawężnikiem, a nawierzchnią kratki co najmniej 5 cm.

5. Nawierzchnię wyłożoną kratką wyrównaj zagęszczarką lub walcem ogrodowym.

Aby usprawnić i przyspieszyć montaż, kratki dostarczamy połączone po 4 sztuki, co daje możliwość ułożenia przez godzinę około 100 mkw przez jedną osobę.

MONTAŻ KRATEK BEZ PEŁNEJ PODBUDOWY

Dopuszcza się możliwość ułożenia kratek geoSYSTEM F40 bez przygotowania pełnej podbudowy. Na małych wybiegach, miejscach do pielęgnacji i karmienia można pominąć warstwę nośną.

Na twardym i wyrównanym gruncie należy nanieść około 3 cm warstwy piasku podsypkowego, a następnie rozłożyć geowłókninę o masie powierzchniowej powyżej 100 g/mkw (np. DuPont Typar SF 49). Na tak przygotowanym podłożu układamy kratki geoSYSTEM F40 rozpoczynając męskimi zaczepami do zewnątrz.

Zobacz jak to zrobić:

Film z realizacji w stadninie koni w Suchym Lesie

WAŻNE

  • Kratki należy układać w temperaturze powyżej 10°C
  • Wymagane jest zachowanie odstępu dylatacyjnego 3-5 cm między kratkami a innymi powierzchniami (np. słupkami, krawężnikami). Odstępy należy zasypać piaskiem.
  • Z uwagi na wynikającą z właściwości tworzywa możliwą różnicę wymiarów (±3%) kratki powinny być łączone z kilku palet jednocześnie – łączyć duże ze średnimi, a średnie z mniejszymi.
  • Po ułożeniu, kratki powinny zostać od razu wypełnione. Pozostawienie pustych kratek może spowodować uszkodzenie mechaniczne.
  • Wypełnianie należy wykonywać „do przodu”, a następnie nadmiar rozprowadzać do sąsiednich kratek.
  • W przypadku potrzeby docięcia kratek można użyć szlifierki kątowej lub piły.

KONSERWACJA

Nawierzchnie wykonane zgodnie ze wskazówkami instruktażowymi, są bardzo trwałe i odporne na uszkodzenia. Należy jednak przestrzegać kilku zasad:

  • Usuwanie obornika. Może być to wykonywane w sposób tradycyjny – ręczny lub za pomocą maszyn. Jest to bardzo istotne z uwagi na wodoprzepuszczalność podłoża. Aby zapobiec gromadzeniu się nieczystości, należy tę czynność wykonywać systematycznie.
    W ten sposób można uniknąć „zaczopowania się” kratek.
  • Uzupełnianie ubytków warstwy wierzchniej. W miarę użytkowania nawierzchni piasek będzie ubywał – wówczas należy zadbać o wysokość jego poziomu zgodnie z przeznaczeniem utwardzonego terenu.

ZALETY

Przy właściwej pielęgnacji nawierzchni, zastosowanie kratek ma mnóstwo zalet. Wśród najważniejszych możemy wyróżnić:

  • Bezpieczeństwo – minimalizacja prawdopodobieństwa kontuzji
  • Prozdrowotność  – niwelacja pyłów dla prawidłowego funkcjonowania płuc
  • Ekonomia – wytrzymałość na wiele lat
  • Ekologia – wykonane z tworzywa z recyklingu, nieszkodliwe dla środowiska
  • Wygoda – redukują ilość błota, konie stąpają po suchym terenie

PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA KRATEK W STAJNI W HOLANDII

Wybrałeś produkt – zapraszamy na zakupy

Przejdź do sklepu i złóż zamówienie. Jeśli nie jesteś pewny czy dobrze wybrałeś skontaktuj się z nami.

Sklep