Montaż
Płyty ROAD SYSTEM wytwarzane są z tworzywa pochodzącego w 100% z recyklingu. Są doskonałą alternatywą dla płyt betonowych, aluminiowych i gumowych.
Płyty zostały zaprojektowane dwustronnie, dzięki czemu można je ułożyć na dwa sposoby – dla ruchu pieszego niższymi wypustkami antypoślizgowymi do góry lub wyższymi dla ruchu kołowego. Powierzchnia płyty przeznaczona dla ruchu kołowego zapewnia doskonałą przyczepność oraz eliminuje problem gromadzącego się błota.
Do połączenia płyt stosuje się specjalne łączniki, które mocowane są za pomocą dwóch śrub, po jednej na każdej stronie. Łącznik zapewnia wolną przestrzeń na rozszerzenie się i kurczenie płyt. Dylatacja jest niezbędna z uwagi na właściwości tworzywa – w wysokich temperaturach płyty rozprężają się, w niskich kurczą. Zjawisko szczególnie występuje, gdy mają miejsce istotne zmiany temperatur.
Jeśli montaż jest nocą lub o wczesnych godzinach porannych, gdy jest chłodniej, wraz ze wzrostem temperatury tworzywo ulegnie rozszerzeniu (na długości i szerokości). Zjawisko to szczególnie występuje w słoneczne dni.
Przy krótkotrwałych projektach, płyty można łączyć przy pomocy stalowych haków ROAD SYSTEM LINK S.
Tę możliwość należy dostosować do warunków gruntowych.
Stalowe haki zaleca się stosować do zabezpieczenia płyt na nawierzchniach ze spadkiem, jako dodatkowe łączenie poza standardowym. Haki można wbić w okrągłe otwory lub w rączki.
Płyty można łączyć ze sobą klasycznie, naprzemiennie – krótsze boki z dłuższymi lub jako same pasy pod koła.
Montaż krok po kroku
Płyty RS 125 i RS 200 można rozkładać ręcznie, w dwuosobowych zespołach. Po dłuższym boku są 3 uchwyty, po krótszym 2.
Użytkowanie
Prędkość ruchu po tymczasowej nawierzchni z płyt drogowych ROAD SYSTEM jest bezwzględnie ograniczona do 10 km/h przez cały okres użytkowania.
Płyty dostosowują się do niewielkich nierówności terenu. Nie mogą być wykorzystywane jako ‘kładka’, zabezpieczenie rowu, wykopu. Cała powierzchnia maty musi się stykać bezpośrednio z podłożem pod spodem, dlatego przed ich montażem należy wyrównać powierzchnię gruntu. Jednolita powierzchnia przyspieszy również montaż i poprawi przenoszenie ciężaru pojazdu na płyty.
Należy uzupełniać ubytki powstałe pod płytami, spowodowane osiadaniem podłoża gruntowego, poprzez demontaż płyt, uzupełnienie dziur gruntem, prawidłowe zagęszczenie oraz ponowny montaż płyt.
Płyty nie są przeznaczone do ruchu sprzętu na gąsienicach stalowych – mogą je uszkodzić. Przejazd może się odbyć na własną odpowiedzialność przy bardzo małej prędkości, w linii prostej w przód i w tył. Ważne też aby płyta leżała do góry stroną dla pieszych (niższymi wypustkami). Płyty można zabezpieczyć matą gumową.
Konserwacja
Płyty ROAD SYSTEM wykonane są z tworzywa, które jest nieszkodliwe dla środowiska i neutralne dla wód gruntowych. Produkt jest odporny na działanie kwasów, ługów (sól do posypywania, amoniak, kwaśne deszcze itp.) i alkohol. Materiał zapobiega wchłanianiu jakichkolwiek zanieczyszczeń w jego strukturę.
Po zakończeniu użytkowania i zdemontowaniu, płyty należy wyczyścić za pomocą myjki ciśnieniowej, węża ogrodowego lub szczotki. Szczególnie istotne jest zmycie oleju, paliwa lub innych zanieczyszczeń, które mogą być niebezpieczne w trakcie przechowywania płyt.
W trakcie użytkowania niezbędny jest okresowy przegląd techniczny płyt i łączników. Należy zwrócić uwagę na uszkodzenia:
– pęknięcia na powierzchni płyty – jeśli są niewielkie, płyty można dalej używać. Jeśli pęknięcie jest duże lub jest ich kilka, to zaleca się jak najszybszą wymianę płyty.
– łączniki – sprawdzić czy śruby są kompletne, jeśli są uszkodzone lub ich brakuje należy uzupełnić, wymienić na nowe. Dalsze użytkowanie z uszkodzonym łącznikiem może niekorzystnie wpłynąć na właściwości płyt.
Odśnieżanie płyt należy wykonać sprzętem z gumową nakładką lub przy pomocy szczotek. Stalowe łyżki mogą je uszkodzić. Aby zapobiec ryzyku poślizgnięcia się na lodzie, śniegu, olejach samochodowych płyty mogą być posypywane piaskiem, solą.